In de schijnwerper: Majid Katiraee-far

Majid Karitaee-far droomde van een bazaar voor kunstenaars waar iedereen elkaar kent en waar veel contact is onderling. Op de Manitobadreef 7C heeft hij zijn droom in vervulling zien gaan. Wij gingen langs om te kijken:

In september 2020 tekende Majid Katiraee-far samen met compagnon Hamid Feyzian het huurcontract bij eigenaar Verkerk voor het pand aan de Manitobadreef 7C. Het plan was een verzamelgebouw voor ateliers met een open karakter. “We zaten met een groep van achttien kunstenaars in een pand op Lage Weide. We moesten daar weg. Nieuw Overvecht vond ik altijd al interessant omdat het ondanks het niet zo positieve imago wel veel potentie in zich heeft. Ook ligt het dicht bij de snelweg èn is het goed bereikbaar per fiets. We merkten dat Lage Weide voor veel mensen als ver weg werd ervaren. De brug over fietsen is een drempel voor mensen. De fietsroute naar Nieuw Overvecht is aantrekkelijker: via een prachtige route langs de Vecht. Toen we het pand met de makelaar bezochten, waren we meteen enthousiast. De bedrijfshal is heel licht en de Manitobadreef heeft een ruime opzet. We hebben uitzicht en het is er relatief groen.” Majid is opgeleid als interieurarchitect: “Mijn fascinatie is om ruimtes ruimtelijk te maken. De interactie tussen volumes, lijnen en kleuren moet kloppen. Als die in verhouding zijn dan ontstaat ruimtelijkheid. Dit pas ik toe bij het ontwerp van interieurs. Ik werk voornamelijk in opdracht van particulieren. Daarnaast ontwerp ik meubels. Zo heb ik afgelopen jaren ontworpen aan een werkplek dat om te klappen is naar een comfortabel tweepersoonsbed. Een perfecte oplossing voor kleine ruimtes. En ik ben natuurlijk initiatiefnemer van de Bizar!” Het concept voor het verzamelgebouw de Bizar is die van, de naam zegt het al, een bazaar. “Toen ik nog in Iran woonde, liep ik samen met mijn vader door de bazaar naar zijn winkeltje. Iedereen met een winkeltje kende elkaar en maakte praatjes. Zelfs toen ik vijftien jaar niet in de bazaar was geweest, werd ik herkend en was het contact meteen weer terug. Die open en gemoedelijke sfeer wil ik graag in ons verzamelgebouw. We zitten met ongeveer vijftig kunstenaars die samen verschillende ruimtes huren. Je kan makkelijk bij elkaar naar binnen kijken en in de open hal in het midden van de ateliers gebeurt van alles. Die bedrijvigheid werkt aanstekelijk. Omdat we bijna alle disciplines in huis hebben, wordt er veel samengewerkt. Binnen je eigen projecten maak je gemakkelijk gebruik van een ander zijn vaardigheden en ambachten.” “Dat contact wens ik ook buiten ons gebouw. Eigenlijk is alles voorhanden op het bedrijventerrein. Ik maak veel gebruik van de metaalhandel, de kunststoffen groothandel, de bouwmarkten, etc. Maar echt contact met de ondernemers hebben we nog weinig. Dat is jammer. Het zou helpen om het bedrijventerrein minder anoniem te maken. Ik heb sowieso wel ideeën om het bedrijventerrein meer sfeer en identiteit te geven door het aanpakken van de openbare ruimte en het zichtbaarder maken van de bedrijven. Het is jammer dat veel bedrijven achter hun gevel nauwelijks inkijk geven in wat ze te bieden hebben. Misschien kunnen we daar samen in optrekken. Een praatje maken met je buren is al een eerste goede stap.”