top of page

In de schijnwerper: Martin van Lambalgen

Op deze website zetten we telkens een andere ondernemer in de schijnwerpers. Dit keer is de beurt aan Martin van Lambalgen, directeur van Van Zoelen aan de Nevadadreef 58.


Van Zoelen is opgericht in 1918 en bestaat dus al 103 jaar. Begin 1980 is het bedrijf naar de Nevadadreef gekomen. Al 17 jaar is Martin een van de twee directeuren. Het is een aannemersbedrijf dat in de hele breedte projecten doet: van klussen van een paar miljoen euro, tot kleinere van een paar duizend, en van ondergrondse musea (DomUnder) tot nieuwbouw van bedrijfspanden.

Martin: “De ligging van het bedrijventerrein is daarvoor perfect en was destijds al een van de voornaamste redenen om ons hier te vestigen De meeste klussen zijn in de omgeving van Utrecht, op een paar enkele na. Vanaf het bedrijventerrein kan je overal snel naar toe. En dat is handig voor de 70 medewerkers waarvan 35 timmerlieden die op de verschillende klussen aan de slag zijn. Ook zitten er veel samenwerkingspartners op het terrein waardoor je snel en makkelijk aan je materialen kan komen.”


“Het kantoor van Van Zoelen is, vind ik zelf, een markant gebouw en het mooiste van de Nevadadreef. En ondanks dat het pand al 25 jaar oud is, is het echt met het oog op de toekomst gebouwd. Onlangs hebben we, zonder aanpassingen te hoeven doen, een energielabel A gekregen. Er zit schapenwol in de schouw, er is geen kit gebruikt, geen hardhout gebruikt en we hebben 'knuffelmuren' voor laagtemperatuurverwarming."


“De duurzame blik zit ook echt in onze DNA. Na ons eigen pand hebben we het hoofdkantoor voor het Wereld Natuurfonds in Zeist gebouwd. Daar zijn we nog veel verder gegaan met verduurzaming. Meer recent hebben we De Nieuwe Lunet gebouwd voor de Gemeente Utrecht met hoge energetische waardes en hebben we op het Berlijnplein gebouwd met 85% circulair materiaal.”

“Niet alleen de gebouwen worden zo duurzaam mogelijk gebouwd, ook in de bedrijfsvoering kijken we naar duurzame oplossingen. Onze timmerlieden hebben allemaal een vouwfiets in de achterbak, zodat als ze in de binnenstad moeten zijn, de laatste kilometers op de fiets kunnen afleggen. Dat is goed voor het ontlasten van de autodruk en drukt de parkeerkosten. Het materiaal wordt dan eens per week gebracht. Bij een recente opdracht aan de Oudegracht hebben we als eerste aannemer het aan- en afvoeren van materiaal met een elektrische boot vanuit Nieuwegein gedaan (zie foto). Ook werken we veel met (elektrische) bakfietsen, pedelecs en hebben we een Picnicwagentje omgebouwd.”

“Als ik om me heen kijk op het bedrijventerrein zie ik dat als het gaat om duurzaamheid hier ook nog wel een wereld te winnen is: er zijn nog zoveel platte daken die nu nog onbenut zijn. Wat mij betreft wordt het een verplichting om die daken in te zetten voor de energietransitie.”


“Een minpunt van het bedrijventerrein vind ik de betrokkenheid van sommige ondernemers. Het zou goed zijn als meer ondernemers zich verantwoordelijk voelen voor de uitstraling van het terrein. Nu zie je bijvoorbeeld nog te veel auto’s en bedrijfsbussen die verkeerd of te lang geparkeerd staan. Ik ken de meeste van mijn buren dan helaas ook vooral doordat ik ze daar op aanspreek. Het zou fijn zijn als het contact meer zou ontstaan vanuit leuke zaken. Ik ben daarom ook heel blij met het Ondernemersloket. Je wordt daar echt gehoord en er wordt actie ondernomen op de vragen die je stelt. Het is een belangrijke toegevoegde waarde voor het bedrijventerrein. Ook de kwartaalbijeenkomsten zijn waardevol voor het versterken van je lokale netwerk en het op de hoogte blijven van wat er speelt.”

“Mijn oproep naar andere ondernemers zou dan ook zijn: zet in op verduurzaming van je bedrijf en laat je daarbij helpen door het loket en het lokale ondernemersnetwerk.”



Comentários


bottom of page